Funkcjonalna aplikacja mobilna to skuteczne narzędzie wspierające realizację długoplanowych celów biznesowych. Dzięki dobrze zaprojektowanej aplikacji możemy efektywnie rozbudowywać siatkę konsumentów oraz strategicznie wyjść na przeciw ich potrzebom.
Obecnie przeważająca większość firm posiada aplikacje mobilne (z ang. mobile aplications), które mają na celu zwiększenie zaangażowania oraz pogłębienie lojalności klientów. Hipermarkety, sklepy odzieżowe czy restauracje udostępniają konsumentom programy lojalnościowe oraz benefity w postaci kodów promocyjnych, zniżek i innych bonusów, właśnie za pośrednictwem specjalnie przygotowanych aplikacji mobilnych. Praktyka ta stała się powszechna i dzisiaj wpisuje się w podstawy marketingu skupionego na relacji z klientem.
Czy warto zainwestować zasoby finansowe w stworzenie aplikacji dla swojej usługi lub produktu? Zdecydowanie tak – nawet dobrze usytuowane rynkowo firmy, które i tak dotychczas cieszyły się dużym zainteresowaniem klienteli, decydują się na udostepnienie odbiorcom aplikacji mobilnych. Przykładem może być firma Starbucks (największa sieć kawiarni na świecie), która mimo ustabilizowanej renomy i pozycji rynkowej, podarowała swoim klientom tego rodzaju narzędzie. Aplikacja od Starbucks zawiera program lojalnościowy (zbieranie Gwiazdek, które wymienia się na darmowe napoje), oferty specjalne i możliwość składania zamówień z wyprzedzeniem do odbioru.
Aplikacje mobilne oferujące programy lojalnościowe to obecnie swego rodzaju standard, którego oczekują klienci. Mogą one posłużyć przedsiębiorcom do skalowania działalności, komunikacji, budowania lojalności oraz docierania do coraz to nowszych grup odbiorców. W serwisie Business Insider możemy przeczytać: „Jak pokazują dane najnowszego badania ARC Rynek i Opinia dotyczącego programów lojalnościowych (…), rok 2024 przyniósł jednak wyraźną zmianę. Odsetek osób deklarujących korzystanie z co najmniej jednego programu lojalnościowego wynosi 72%, co stanowi wzrost o 8 p.p. w porównaniu do roku 2023.”
Na skróty:
Od czego zacząć? Tworzenie person użytkowników
Przed rozpoczęciem projektowania aplikacji dla klientów warto zastanowić się kim jest nasz odbiorca. Stworzenie archetypów użytkowników pomoże skutecznie odpowiedzieć na potrzeby rynkowe oraz zawrzeć w aplikacji mobilnej stosowne funkcje. Analiza konkurencji oraz grupy docelowej umożliwi zaprojektowanie aplikacji, która będzie atrakcyjna oraz funkcjonalna dla obecnych i potencjalnych klientów.
Przykładowo archetypem użytkownika aplikacji fitness może być persona: trzydziestoletnia kobieta, wykonująca pracę siedzącą, posiadająca małe dzieci, która potrzebuje dostępu do szybkich i skutecznych treningów w zaciszu domowym. Inną personą aplikacji fitness może być na przykład aktywny senior, którego indywidualne potrzeby będą zgoła odmienne od pierwszego przytoczonego archetypu. Takiego rodzaju analiza potrzeb pomoże w przygotowaniu kilku programów, które wpiszą się w zapotrzebowania różnorodnych grup docelowych. Dzięki temu aplikacja staje się funkcjonalna i praktyczna, co przyciąga użytkowników.
MVP czyli skuteczny sposób na poznanie potrzeb klientów
MVP czyli Minimum Viable Product to strategia polegająca na udostępnieniu odbiorcom produktu lub usługi w uproszczonej wersji w celu poznania ich opinii oraz potrzeb. Dzięki niewielkiemu nakładowi finansowemu możemy skutecznie zaprezentować wartość produktu potencjalnym klientom. Minimalnie opłacalny produkt to sposób na badanie zapotrzebowania rynku oraz zapoznanie się z ewentualnymi wyzwaniami, które przyniesie całościowe wdrożenie produktu. Skorzystanie z MVP umożliwi nam szybkie zapoznanie się z opiniami i odczuciami klientów względem oferowanej usługi czy produktu. Taka próba pozwoli nam zredukować koszty oraz możliwe ryzyko. Na podstawie feedbacku użytkowników będziemy mogli sukcesywnie rozwijać aplikację mobilną, dostosowując ją do wniosków płynących z przeprowadzonych testów. Takie interacyjne podejście może przełożyć się na faktyczny wzrost sprzedaży oraz efektywne opracowanie nowych produktów czy funkcji aplikacji mobilnej.
Monetyzacja aplikacji mobilnej
Na podstawie analizy grupy docelowej należy podjąć decyzję o sposobie monetyzowania aplikacji. Dostępne modele to:
- Subskrypcje – model, w którym użytkownik dokonuje cyklicznej opłaty za korzystanie z aplikacji, może być ona dokonywana w cyklu miesięcznym lub rocznym (np. Netflix),
- Reklamy – model oparty o generowanie przychodów poprzez wyświetlanie treści od reklamodawców, mogą mieć one formę banerów lub wideo (np. YouTube),
- Freemium – model polegający na udostępnieniu podstawowych funkcji aplikacji, z możliwością dostępu do udogodnień (przykładowo brak reklam, możliwość tworzenia playlist) po uiszczeniu odpowiedniej opłaty (np. Spotify)
Analiza danych z użytkowania aplikacji
Dzięki udostępnieniu naszym odbiorcom aplikacji mobilnej możemy śledzić ich zachowania za pośrednictwem specjalnych, dedykowanych do tego narzędzi. Przykładowo Google Analytics jest platformą, za pomocą której wygenerujemy pomocne raporty analizujące dane pochodzące z ruchu na aplikacji. Poprzez obserwację statystyk oraz zachowań użytkowników możemy przewidywać potrzeby rynkowe i opracowywać skuteczne strategie marketingowe, które przełożą się na sukces naszego biznesu. Pomoże nam to także w optymalizowaniu funkcjonalności aplikacji poprzez usuwanie niepotrzebnych funkcji i elementów, przy równoczesnym udoskonalaniu opcji cieszących się największym zainteresowaniem użytkowników. Warto również regularnie aktualizować aplikację wdrażając w ten sposób nowe udogodnienia oraz opcje dla naszych odbiorców.
Stworzenie aplikacji mobilnej, która będzie zorientowana na efektywną rozbudowę biznesu jest inwestycją w realny rozwój przedsiębiorstwa. Zwiększa konkurencyjność firmy i pomaga w budowaniu trwałej relacji z klientelą. Połączenie celów biznesowych z wysoką funkcjonalnością aplikacji jest prostym sposobem na rozszerzenie działalności oraz zwiększenie przychodów. Dzięki odpowiedniemu modelu monetyzacji, regularnemu udoskonalaniu aplikacji oraz analizie danych możemy stworzyć narzędzie, które w przyszłości stanie się filarem naszej biznesowej strategii.