Coraz częściej można spotkać się z ofertą przechowywania danych w chmurze. Za zagadnieniem tym kryje się nic innego jak tworzenie wirtualnego dysku, który z powodzeniem może zastąpić nośnik fizyczny. W internecie możesz znaleźć darmowe programy, które umożliwią Ci bezpieczne przechowywanie Twoich danych. Podpowiemy na co warto zwrócić uwagę i jakie programy warto wybrać.
Na skróty:
Na co warto zwrócić uwagę, wybierając dysk do przechowywania danych w chmurze?
Przechowywanie danych zmienia się z każdą epoką technologiczną. Na początku pliki były nagrywane na małe dyskietki, z czasem technologia rozwinęła się na tyle, że nastała epoka płyt kompaktowych, a później pendrive’ów. Obecnie użytkownicy mogą przenosić swoje dane do chmury. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość ochrony danych przed ewentualnym zniszczeniem, jak mogło to nastąpić w przypadku płyt CD/DVD, gdzie upływ czasu mógł powodować problemy z odczytaniem zapisanych na nośniku informacji.
Dane zapisane w chmurze znajdują się na serwerze zewnętrznym. Wiąże się to z brakiem konieczności zakupu dodatkowej pamięci do naszego urządzenia. Dodatkowo, gdy pojawi się jakakolwiek awaria, systemu dane przechowywane w chmurze są w dalszym ciągu bezpieczne. Możemy pokusić się o ich umieszczenie na kilku dyskach online, aby stały się jeszcze lepiej zabezpieczone, a ich utrata w jednym miejscu pozwala na ich zachowanie w innym. Takie rozwiązanie jest równie ciekawe, gdy nie chcemy, aby nasze pliki były przechowywane wyłącznie w jednym programie. Jest to doskonałe zabezpieczenie na wypadek cyberataku (możemy przechowywać ważne informacje w różnych przestrzeniach, aby ograniczyć możliwość utraty wszystkich). Dodatkowo programy online będą ciągle aktualizowane, nie będzie więc obawy, że są one nieaktualne, przez co staną się mało wydajne.
Darmowe programy do obróbki zdjęć dla Windows, Linux, MacOS. Nasze propozycje aplikacji:
1. Dysk Google – Google Drive, narzędzie dobrze znane przez użytkowników Gmail
Jednym z najpopularniejszych narzędzi jest Google Drive. Dzięki niemu można bez problemu przenosić posiadane przez nas pliki z komputera do dysku w chmurze. Daje to pewność, że zostaną one właściwie zabezpieczone. Za darmo można przechowywać pliki w rozmiarze do 15 GB. Dostępna jest również większa pojemność – 100 GB, 200 GB, a nawet 2 TB, którą można zakupić w dowolnym momencie. Zaletą tego rozwiązania jest łatwość udostępniania plików dla innych. Dodatkowo Google Drive pozwala na edycję tekstu przez różnych użytkowników w tym samym czasie. Współpracuje on z popularnymi programami takimi jak Microsoft Word, Excel czy Power Point, a także umożliwia pracę na plikach zapisanych w innych formatach.
Google zadbało o ochronę plików przed takimi sytuacjami jak wykrycie: spamu, złośliwego oprogramowania, ransomware bądź phishingu. Nasze pliki są skanowane i bezpiecznie usuwane w sytuacji wykrycia nieprawidłowości. Google Drive pozwala zaoszczędzić miejsce w pamięci naszego urządzenia, a jednocześnie mieć ciągły dostęp do naszych plików. A to za sprawą możliwości zainstalowania aplikacji na telefonie. Interfejs aplikacji jest bardzo czytelny. Posiadane miejsce na dysku (15 GB) jest dzielone na aplikacje takie jak: Dysk Google, Gmaila i Zdjęcia Google. Gdy to jest już w całości zapełnione, nie ma możliwości odbierania poczty. Z jednej strony takie połączenie ułatwia nam pracę, z drugiej ogranicza przez ograniczoną dostępność do miejsca. Należy jednak zauważyć, że przeciętny użytkownik usług Google nie ma potrzeb większych, niż wspomniane 15 GB. Istnieje jednak możliwość, aby wykupić dostęp do większej pojemności dysku.
Producent: Google
Wersja językowa: polska
Wspierane systemy operacyjne: Windows, MacOS, Linux
Link do pobrania: https://www.google.com/drive/download/#eula
2. Dropbox – 2 GB dostępnej pamięci za darmo
Użytkownik dysku ma tu stosunkowo niewiele miejsca na kopie zapasowe w porównaniu z wcześniejszym rozwiązaniem. Istnieje jednak możliwość na darmowe zwiększenie pojemności chmury. Wystarczy zaprosić swoich znajomych, za polecenie można zyskać dodatkowe 500 MB pamięci. Dropbox jest zsynchronizowany z wieloma popularnymi programami, co ułatwi pracę. Dodatkowo można w łatwy sposób przesyłać na niego posiadane pliki, opcja ta możliwa jest również w aplikacji mobilnej.
Dropbox zadbało o właściwe zabezpieczenie naszych plików dzięki dwuetapowej weryfikacji (np. kodami SMS lub aplikacją mobilną). Rozwiązanie takie pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa przechowywanych danych na dysku w chmurze. Istnieje możliwość darmowego testowania wersji płatnej przez 14 dni. Program pozwala również na szyfrowanie umieszczonych na dysku danych. Dodatkowo można dzielić się z innymi swoimi zasobami. W przypadku Dropbox istnieje podział uwzględniający przeznaczenia dodatkowej pamięci (do użytku osobistego, do pracy). Osoby prywatne mogą wykupić 3 TB, dla zespołów zaproponowano – 5 TB bądź tyle przestrzeni ile potrzeba. Wersja bez limitu stanowi rozwiązanie unikatowe wśród zestawionych tu propozycji.
Producent: Dropbox
Wersja językowa: polski
Wspierane systemy operacyjne: Windows, Linux, MacOS
Link do pobrania: https://www.dropbox.com/basic
3. pCloud – proste i darmowe rozwiązanie do przechowywania danych
Dysk pCloud pozwala przechować 10 GB plików za darmo. Jest to rozwiązanie zarówno dla posiadaczy PC jak użytkowników urządzeń z systemem Apple oraz Android. Jest to dysk do przechowywania danych w chmurze, który zapewnia bezpieczeństwo dla przesłanych zdjęć, filmów oraz dokumentów. Dzięki niemu możliwe jest zaoszczędzenie miejsca na swoim urządzeniu, w przypadku telefonów wiąże się to z dużą oszczędnością, ponieważ urządzenie nie wymaga dodatkowej karty pamięci. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość jednokrotnego opłacenia dostępu do dysku, które umożliwia bezterminowe użytkowanie. Propozycja ta stanowi ewenement spośród proponowanych tu rozwiązań, ponieważ w większości przypadków należy uiszczać miesięczną opłatę.
pCloud umożliwia zabezpieczenie pliku przed innymi osobami dzięki usłudze pCloud Crypto. Rozwiązanie to umożliwia szyfrowanie posiadanych plików, tak, aby były niewidoczne. Istotne jest to, że raz zaznaczony dokument jest ukryty na wszystkich posiadanych urządzeniach, gdzie korzysta się z dysku do przechowywania danych w chmurze pCloud. Klucz do szyfrowania AES jest oferowany w standardzie. Istnieje możliwość natychmiastowej synchronizacji nawet plików posiadających dużą pojemność.
Producent: PCLOUD LTD
Wersja językowa: polski
Wspierane systemy operacyjne: Windows, Linux, MacOS
Link do pobrania: https://www.pcloud.com/download-free-online-cloud-file-storage.html
4. MEGA darmowy program do przechowywania danych w chmurze – MEGA, aż 20 GB pojemności!
Kolejnym darmowym programem do przechowywania danych w chmurze jest MEGA. Ten dysk internetowy zawiera największą, z opisywanych tu, pojemność do gromadzenia naszych danych. Bezpłatnie program oferuje 20 GB zupełnie za darmo. Istnieje również możliwość zakupu większej pojemności – 400 GB, 2 TB, 8 TB oraz, aż 16 TB. Rozwiązanie takie umożliwia przechowywanie plików dużej wielkości. Miejsce to może służyć tak indywidualnym osobom jak i firmom, które z założenia potrzebują tej przestrzeni więcej. Wirtualny dysk pozwala bezpiecznie przechowywać wiele zdjęć, filmów i innych danych bez konieczności zakupu i instalowania „fizycznego” nośnika. Firma MEGA zapewnia bezpieczne przechowywanie i transfer plików. Aby pobrać program dysk, należy się zalogować. Jednak osoby, którym chcemy udostępnić nasze dane, nie muszą się logować.
MEGA zapewnia o łatwości udostępnianie plików i folderów, dysk umożliwia tworzenie prywatnych, bezpiecznych czatów grupowych. Dodatkowo istnieje możliwość łatwego skanowania oraz tworzenie plików za pośrednictwem pliku. Umożliwiono połączenie głosowe oraz wideo na platformie stworzonej przez MEGA. Producent zapewnia swoim użytkownikom szybki transfer, co ma zapewnić o szybkim i bezproblemowym przesyłaniu plików. Użytkownicy mogą zabezpieczyć swoje pliki dzięki szyfrowaniu end-to-end. Jest to rozwiązanie, które pozwala zakodować informację w taki sposób, aby wyłącznie końcowi użytkownicy byli w stanie je odczytać.
Producent: MEGA
Wersja językowa: polski
Wspierane systemy operacyjne: Windows, Linux, MacOS
Link do pobrania: https://mega.io/storage
5. Chmura do przechowywania danych Microsoft – OneDrive
O stworzenie swojej propozycji chmury pokusił się również Microsoft. Bezpłatnie możemy otrzymać 5 GB miejsca przeznaczonego do przechowywania danych. Istnieją jednak opcje zakupu 100 GB oraz 1 TB, a także pakietu rodzinnego, gdzie na użytkownika przeznaczono 1 TB, z pakietu może korzystać maksymalnie 6 osób. W pakietach, gdzie dostępne jest 1 TB dodatkowo dostępne są aplikacje pakietu Office: Outlook, Word, Excel oraz PowerPoint.
Microsoft informuje użytkowników o braku konieczności instalowania aplikacji, gdy posiadamy system Windows 10, ponieważ OneDrive jest instalowany automatycznie. W przypadku chęci podzielenia się swoim plikiem wystarczy przesłać link do niego, nie ma konieczności wysyłania plików o dużym rozmiarze.
Producent: Microsoft
Wersja językowa: polski
Wspierane systemy operacyjne: Windows, MacOS
Link do pobrania: https://www.microsoft.com/pl-pl/microsoft-365/onedrive/download
Zaproponowane rozwiązania do przechowywania danych w chmurze pozwalają w bezpieczny sposób przesyłać i gromadzić nasze dane. Jest to ciekawe rozwiązanie dla osób, które nie chcą poświęcać czasu na wychodzenie z domu i zakup pamięci. O ile na początku pojawienia się sprzętu PC w domach, użytkownicy nie musieli zastanawiać się, na jakim nośniku najlepiej przechowywać dane, teraz ma to ogromne znaczenie. Należy zauważyć, że, gdy pojawiły się komputery, przeciętny nabywca nie miał tylu plików w pamięci PC co obecnie. Zastanawiające co przyniesie nam przyszłość.